گزارشی تظاهرات اعتراضی به حضور جمهوری اسلامی در اجلاس سازمان جهانی کار(آی ال او)،  در میدان ملل ژنو

by admin_shahla
70 views

j.ilo2 j.iloجمهوری اسلامی باید از سازمان جهانی کار اخراج شود

روز ۱۳ ژوئن تعدادی از مخالفین جمهوری اسلامی در میدان ملل در ژنو، در مقابل در ورودی ساختمان آی ال او تجمع کردند و با سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی، به حضور مزدوران جمهوری اسلامی در اجلاس سالانه سازمان جهانی کار اعتراض کردند. تجمع کنندگان با پخش اعلامیه هایی علیه سیاست های سرکوگرانه و جنایتکارانه جمهوری اسلامی علیه کارگران و با در دست داشتن عکسهایی از فعالین کارگری و فعالان دیگر عرصه های اجتماعی، که هم اکنون در زندان هستند و یا تحت فشارهای مختلف جمهوری اسلامی قرار دارند، توجه عابرین و شرکت کنندگان در اجلاس سالانه سازمان جهانی کار به وضعیت جنبش کارگری در ایران را جلب کردند.

این تظاهرات به فراخوان «کلکتیو»، ۵ سندیکای بزرگ فرانسه ث.ژ.ت (CGT)، ث.اف.د. (CFDT)، اف.اس.او (FSU)، اونسا (UNSA) و سولیدر در حمایت از کارگران ایران مقابل دفتر اروپایی سازمان ملل، برگزار شد. ٥ سندیکای بزرگ فرانسه در فراخوان مشترک خود به میتینگ اعتراضی روز ١٣ ژوئن به محرومیت کارگران ایران از حق اعتصاب، حق تظاهرات، و حق ایجاد تشکلات سندیکایی اعتراض کرده و خواستار «حضور نمایندگان واقعی و مستقل کارگران در هیأت نمایندگی ایران در کنفراس بین اللملی سازمان جهانی کار» شده بودند.

۱۹ تشکل و نهاد مدافع جنبش کارگری در ایران از این فراخوان حمایت کردند و نمایندگانی از آنها و فعالین اجتماعی دیگری برای شرکت در این تظاهرات به ژنو رفته بودند.

از سوی کلکتو سندیکاهای فرانسه رضا شهابی، داود رضوی، و حسن سعیدی از اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی به عنوان نمایندگان مستقل کارگران ایران به صد و ششمین اجلاس سالانه سازمان جهانی کار دعوت شده بودند. رضا شهابی و داود رضوی بدلیل “ممنوع الاخروج بودن” از رفتن منع شدند و حسن سعیدی برای شرکت در این اجلاس روز ١٢ ژوئن عازم ژنو شد.

«فیلیپ ریو» مسئول بخش بین‌المللی CFDT یکی از سندیکاهای کارگری فرانسه و هماهنگ کننده تظاهرات ١٣ ژوئن در ژنو به رادیو زمانه میگوید: “دولت ایران فعالانه در کنفراس سازمان جهانی کار شرکت می‌کند در حالی که به کنوانسیون‌های اساسی این سازمان احترام نمی‌گذارد و حق کارگران ایران برای ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری را به رسمیت نمی‌شناسد. ما اینجا مقابل مقر سازمان جهانی کار تظاهرات می‌کنیم تا به ILO بگوئیم به این امر معترضیم و به فشارها ادامه می‌دهیم تا رژیم ایران به خواست کارگران ایران بویژه حق تشکل احترام بگذارد”.

در تجمع اعتراضی ١٣ ژوئن تعدادی از مدافعان حقوق کارگران و همچنین نمایندگان برخی از اتحادیه های کارگری طی سخنرانی هایی حمایت و همبستگی خود را با جنبش کارگری در ایران اعلام کردند. جلیل جلیلی، که از طرف کمپین برای آزادی کارگران زندانی در این تظاهرات شرکت کرده بود، در سخنرانی کوتاهی که بزبان انگلیسی ایراد کرد، خواهان لغو فوری اتهامات امنیتی از فعالین کارگری، معلمان و فعالان دیگر عرصه های اجتماعی، آزادی فوری  بازداشت شدگان این عرصه ها از جمله اسماعیل عبدی، آتنا دائمی و همچنین اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار شد.

لازم به توضیح است که حسن سعیدی عضو سندیکای شرکت واحد که به عنوان یکی از نمایندگان مستقل کارگری از طرف س ژ ت دعوت شده بود، و قرار بود در یکی از جلسات سازمان جهانی کار سخنرانی کند بخاطر مشکلات فنی که در فرودگاه پاریس برای وی پیش آمد به جلسه امروز نرسید و سخنرانی او به روز بعد موکول شد.

تظاهرات ۱۳ ژوئن به مدت سه ساعت با شعار و سخنرانی فعالین کارگری ادامه داشت. جمعی از جوانان الجرایزی و فعالین چند گروه اتحادیه ای از کشور ترکیه نیز حمایت خود را از کارگران ایران در این میتینگ اعتراضی اعلام داشتند.

یادآوری میکنیم که روز ٩ ژوئن نیز هیاتی از سوی این کمپین و حزب کمونیست کارگری ایران مرکب از نسرین رمضانعلی، ناصر کشکولی، لیلا شعبای و آسو عبدی نژاد در میتینگی که در اعتراض به حضور جمهوری اسلامی در این سازمان برپا شده بود، شرکت کردند.

همچنین روز آغاز این اجلاس اطلاعیه کمپین برای آزادی کارگران زندانی با خواست اخراج جمهوری اسلامی از آی ال او به همراه عکسی از کارگران زندانی، در سالن اصلی کنفرانس پخش شد. بدین ترتیب امسال نیز ما توانستیم با خواست اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار و آزادی فوری اسماعیل عبدی، آتنا دائمی و لغو احکام امنیتی صادر شده برای تمامی کارگران، معلمان و فعالین اجتماعی، صدای اعتراض کارگران و مردم ایران باشیم.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

Free Them Now

Shahla.daneshfar2@gmail.com

https://free-them-now.com

١٤ ژوئن ٢٠١٧-٢٤ خرداد ٩٦

خبر های دیگر

Campaign To Free Jailed Workers In Iran

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00